Logo
Nevíte si rady? Zavolejte.
(Po-Pá, 9-16 hod.)
0 ks
za 0 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
  1. Úvod
  2. Blog
  3. Opotřebení pneumatik
  • Kategorie blogu
  • Štítky blogu

Potřebujete poradit?

01.06.2022

Opotřebení pneumatik

Pneumatiky jsou neustále v kontaktu s vozovkou a jsou vystaveny vysokým rychlostem, různým povrchům i povětrnostním podmínkám. Stává se tedy, že se běhoun časem opotřebuje a hloubka dezénu klesá.

Důsledky opotřebení pneumatik

Nejviditelnějším důsledkem opotřebení pneumatik je potřeba jejich brzké výměny. Je to náročné na peněženku a čas. Ale kromě nákladového faktoru ovlivňuje nadměrné opotřebení pneumatik bezpečnost také bezpečnost. Nízký dezén může vést k delší brzdné dráze a snížené přilnavosti k vozovce, aquaplaningu nebo ztrátě kontroly nad vozidlem. Ve zvláště extrémních případech se může pneumatika dokonce oddělit od ráfku, což téměř nevyhnutelně vede ke ztrátě kontroly a tím k nehodě.

Jak předcházet opotřebení pneumatik?

Opotřebení pneumatik se nelze úplně vyhnout, ale existuje několik věcí, které můžete udělat pro zpomalení tohoto procesu:

Tread Wear Indicator - TWI

Využitelnou hloubku dezénu lze odhadnout pomocí indikátoru opotřebení pneumatiky ( Tread Wear Indicator – TWI). Jsou to malé hrbolky v drážce dezénu. Existují také pneumatiky, které indikují míru opotřebení pomocí změny barvy ve vrstvách pneumatiky. Různí výrobci pneumatik používají číselný indikátor opotřebení pneumatik. Jedná se o číselné hodnoty, které přímo čitelně udávají hloubku dezénu. S rostoucím opotřebením pneumatik se číselné hodnoty zmenšují.

Stáří pneumatik

Pro pneumatiky neexistuje žádné zákonné datum minimální trvanlivosti, ale ADAC doporučuje maximální stáří pneumatik 10 let. Stáří pneumatiky můžete z čísla DOT na bočnici pneumatiky.

Nerovnoměrně ojeté pneumatiky

Není neobvyklé, že se pneumatiky opotřebovávají nerovnoměrně. Příčinou může být nesprávné nastavení geometrie nápravy, odpružení, nedostatečná péče o pneumatiky nebo technické závady. 
Často je nerovnoměrné opotřebení také známkou nutnosti vyvážení kol nebo špatného tlaku vzduchu v pneumatice. Pokud je opotřebení výrazné, je čas na nové pneumatiky.

Poškození pneumatik

Jakékoli poškození - jako jsou praskliny, zaražené hřebíky, promáčkliny nebo proražení - je třeba brát vážně a považovat je za důvod pro nové pneumatiky. Pokud si nejste jisti, vyplatí se požádat o radu dílnu nebo známého mechanika.

Sledujte tlak vzduch

Většina poškození pneumatik je způsobena podhuštěním pneumatiky. Pokud je vzduchu příliš málo, pneumatika při jízdě trpí nadměrnou deformací, která způsobuje její zahřívání a nakonec i defekt. Což mimochodem může nastat i s časovým zpožděním. Stačí letmý pohled do návodu k obsluze Vašeho vozu, na B sloupek karosérie nebo víčko nádrže vozidla a vzduchová pumpa na čerpací stanici se postará o zbytek. Prosím, vemte na vědomí, že při vyšší zátěži vozu, například při cestě plně naloženým autem na dovolenou, je vhodné tlak v pneumatice zvýšit na hodnotu doporučenou výrobcem automobilu.

Doporučujeme kontrolovat tlak vzduchu v pneumatikách přibližně každých 14 dní, když jsou pneumatiky studené, včetně rezervy.

Bezpečnost, jízdní stabilitu a maximální životnost pneumatik lze zajistit pouze se správným tlakem vzduchu. Při podhuštění o 0,2 baru se kilometrový výkon pneumatiky snižuje o cca 10 %, při poklesu o 0,6 baru životnost klesá na polovinu.

Vyměňujte pneumatiky

Věděli jste, že se pneumatiky na hnací nápravě rychleji opotřebovávají? To znamená, že v závislosti na tom, zda má vaše vozidlo pohon předních nebo zadních kol, se zvyšuje opotřebení přední nebo zadní nápravy. Doporučujeme měnit pneumatiky každých 6 měsíců, a to i u celoročních pneumatik.

Neparkujte na obrubníku

Pokud není jiná možnost než najet na obrubník, udělejte to co nejpomaleji a v tupém, tedy pravém úhlu. Pokud dojde k rozdrcení citlivých bočnic pneumatiky mezi obrubníkem a ráfkem, může dojít k poškození kostry (vnitřního fungování pneumatiky) a v nejhorším případě k prasknutí pneumatiky za jízdy.

Odstraňte cizí tělesa v dezénu

Hřebík v běhounu může způsobit nejen únik vduchu. Kostra pneumatiky je ve většině případů z oceli, otvor v plášti otevře cestu pronikání vlhkosti do kostry pneumatiky a ta může zrezivět a z pneumatiky se stane pohyblivá časovaná bomba. V takových případech musí opravy co nejrychleji provést odborník.

Nemyjte pneumatiky wapkou

Pokud chcete prodloužit životnost pneumatik, držte je co nejdále od vysokotlakých čističů: ty mohou gumu nenávratně poškodit. Obecně platí, že při čištění wapkou by měla být dodržena minimální vzdálenost 20 cm a čisticí paprsek by neměl směřovat na pneumatiky pod tupým úhlem.

Správná jízda po správné trase

Terén, po kterém jezdíte, má obrovský vliv na profily vašich pneumatik. Zatímco dobře udržované městské silnice jsou relativně šetrné k vašim pneumatikám, v terénu, na štěrku a dlažebních kostkách jsou vystaveny většímu namáhání. Tam, kde máte na výběr, udělejte svým pneumatikám lépe jízdou ve městě. Styl jízdy je také důležitým faktorem opotřebení. Chcete-li snížit opotřebení pneumatik a zpozdit výměnu pneumatik, vyvarujte se náhlého a prudkého brzdění a zatáčejte pomalu a opatrně.

Nevyhnutelné překážky, jako jsou výmoly, také představují riziko, ale opatrnou a pomalou jízdou je lze připravit o jejich negativní vliv. Pokud pojedete rychle přes výmoly, riskujete rychlejší místní opotřebení pneumatiky.

Sezónní pneumatiky

Používání letních pneumatik na letních a zimních pneumatik v zimě výrazně sníží opotřebení pneumatik.Zejména  zimní pneumatiky  jsou v létě velmi náchylné na opotřebení, protože jim příliš nevyhovují teploty nad 7 °C . Méně tepelně odolná pryž se rychleji opotřebovává, což vede k delší brzdné dráze a ztrátě kontroly v zatáčkách.

Důvěra je dobrá, kontrola je lepší

Pravidelná kontrola pneumatik a běhounu se z dlouhodobého hlediska vyplatí. To zahrnuje odpružení, odklon a geometrii celého vozidla. Pokud provádíte kontroly a objednáváte výměnu pneumatik, servis vždy dohlíží na opotřebení pneumatik.

Vliv opotřebování pneumatik na životní prostředí

Ročně se z opotřebení pneumatik dostane 500.000 tun sedimentovatelného a jemného prachu půdy a vody. Jde o jeden z nejvyšších zdrojů emisí prachu ze silniční dopravy a hlavní zdroj mikroplastů v řekách a jezerech a více než čtvrtinu plastů v oceánech. Výběrem vhodných pneumatik a zodpovědnou jízdou můžete tento dopad na přírodu zmírnit i vy.

Které pneumatiky se opotřebovávají nejméně?

Opotřebení pneumatik po 1000 kilometrech:

Nejnižší opotřebení:  Michelin 90 g, Vredestein 100 g, Goodyear 109 g

Střední opotřebení: Falken 114 g, Hankook, Dunlop, Semperit, Toyo, Kumho a Sava 118 - 120 g

Vysoké opotřebení: Continental 126 g, Maxxis 128 g, Bridgestone 130 g, Nokian a Pirelli 134 g

 

Líbil se článek? Sdílejte ho s přáteli
Nepropásněte novinky, akce a slevy!
Můžete se kdykoli odhlásit.

Kontakty
(Po-Pá, 9-16 hod.)
Vytvořeno na Eshop-rychle.czEshop-rychle.cz